تعداد نشریات | 303 |
تعداد شمارهها | 5,847 |
تعداد مقالات | 47,110 |
تعداد مشاهده مقاله | 39,264,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 30,504,985 |
پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانشآموزان دختر شهر مشهد | ||
فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 14، شماره 60، پاییز 1398، صفحه 0-0 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمانه سادات طباطبایی ![]() | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
خودکارآمدی تحصیلی نقش موثری در موفقیت تحصیلی دارد، لذا این مطالعه با هدف پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانشآموزان دختر انجام شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999)، ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مککری، 1992) و سبکهای یادگیری (کلب، 1985) پاسخ دادند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان به کمک با نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبکهای یادگیری همگرا، واگرا، جذبکننده و انطباقیابنده، برونگرایی و وظیفهشناسی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر رابطه مثبت و معنادار و روانرنجورخویی با خودکارآمدی تحصیلی آنان رابطه منفی و معنادار داشت. متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری توانستند 8/37 درصد از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر را پیشبینی نمایند (05/0P<). بر اساس نتایج، برای افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر میتوان به کمک کارگاههای آموزشی سبکهای یادگیری، برونگرایی و وظیفهشناسی آنان را افزایش و روانرنجورخویی آنان را کاهش استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی تحصیلی؛ ویژگیهای شخصیتی؛ سبکهای یادگیری؛ دانشآموزان دختر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |
||